Ce este

Platforma 112 Patrimoniu s-a creat după o serie de controverse legate de diverse clădiri de patrimoniu care au fost dărâmate în 2019. Prima acțiune a fost o scrisoare deschisă către primăria orașului, semnată de peste 170 personalități din București și peste 3000 de semnatari în online. Aceasta acțiune a închegat la Ordinul Arhitectilor Filiala București Grupul pentru Patrimoniu, inițiator al acestei platforme de acțiune rapidă, dedicată în principal acțiunilor rapide în situația agresiunilor pe patrimoniul construit al Bucureștiului.

O evidență simplă realizată în cadrul GL Patrimoniu pe ultimii 15 ani, a demonstrat că anul 2020 a fost pentru București anul cu cele mai multe desființări de construcții de patrimoniu de după anii ‘90.  

  • CE ESTE 112 PATRIMONIU

În acest sens, platforma 112 Patrimoniu se constituie în forma actuală în primul rând ca

  1. Mecanism de sesizare eficientă pentru orice cetățean al Bucureștiului
  2. Informare rapidă a instituțiilor din administrațiile responsabile (Inspectoratul de Stat in Constructii, Primăria Municipiului București; Direcția de Cultura a Municipiului București, Garda de Mediu, Disciplina in Constructii, Primăriile de sector, Poliția de sector, INP)  asupra acelor situații care prezintă ilegalități în avizare sau execuție
  3. Informare, responsabilizare și educație pentru patrimoniu
  4. Statistici actualizate ale intervențiilor semnalate

Dar și ca

    1. Prezentare de articole și știri de Impact media
    2. Exemple de bune practici
    3. Bază de date pentru studii istorice și relevee
    4. Răspunsuri la întrebări frecvente

Etapa următoare a fost să încercăm să aflăm validitatea documentației/  pieselor administrative folosite pentru aceste demolări. Când ne-am dat seama că unele case fuseseră demolate în ciuda unor  neregularități în autorizația de demolare sau chiar în lipsa acesteia, ne-am hotărât să creăm o platformă proactiva, pe care încercăm să verificăm partea administrativă pusă la dispoziție publicului, că să încercăm să oprim demolări, acolo unde documentația nu este în ordine.

În viitor, ne-am bucura să mergem un pas mai departe și să existe și un impact social de luare de cunoștința legat de importanța de a ne păstra istoria și de a întreține-o. 

Un mic rezumat în cifre cu bilanț după primele 4 luni.

#37 sesizari

#10 răspunsuri > #4 răspunsuri cu lipse/iregularitati

#3 case salvate/ 4 procese incepute 

#14 dosare de clasare in pregatire